معمارباشی: سامانه نیازمندیها و خدمات ساختمانی، معماری، مصالح ساختمانی و عمرانی
معمارباشی: سامانه نیازمندیها و خدمات ساختمانی، معماری، مصالح ساختمانی و عمرانی

استون مارتین خودروهای کلاسیک را برقی می‌کند

امروزه شرکت‌های زیادی هستند که خودروهای قدیمی و نوستالژی را برقی می‌کنند و باید به لیست این شرکت‌ها، نام استون مارتین را هم اضافه کنیم. این خودروساز بریتانیایی به تازگی اعلام کرده که پروژه جدیدی را به نام Heritage EV آغاز می‌کند که در آن، دارندگان خودروهای قدیمی و کلاسیک استون مارتین، می‌توانند این خودروها را به محصولی برقی تبدیل کنند.

ممکن است بگویید برای بسیاری از علاقه‌مندان خودروهای کلاسیک، این اقدام مثل توهین به مقدسات می‌ماند اما استون مارتین این کار را تنها به یک دلیل مشخص انجام می‌دهد. شهر‌های زیادی در دنیا و به خصوص در اروپا وجود دارند که اجازه نمی‌دهند خودروهای قدیمی به دلیلی آلایندگی بالا، در سطح شهر تردد داشته باشند. این قوانین علیه خودروهای قدیمی، در حال گسترده‌تر شدن در سراسر دنیا است و حالا این سوال به وجود آمده که «خودروی کلاسیک خوب چه چیزی است اگر نمی‌توان با آن رانندگی کرد؟»

استون مارتین می‌گوید تکنولوژی که برای برقی کردن این خودروها استفاده می‌کند، همان چیزی است که در توسعه خودروی Rapide E استفاده خواهد شد. Rapide E خودروی برقی استون مارتین است که قرار است در سال آینده و در تعداد محدودی تولید و عرضه شود. Rapide E از یک موتور ۸۰۰ ولتی و باتری ۶۵ کیلو وات بر ساعت استفاده می‌کند که استون مارتین ادعا می‌کند این ترکیب می‌تواند با یک بار شارژ مسافتی حدود ۳۲۱ کیلومتر را بپیماید. همچنین این موتور برقی می‌تواند از سرعت صفر تا صد کیلومتر را در کمتر از ۴ ثانیه داشته باشد که فوق العاده است. نهایت سرعت این موتور نیز ۲۴۹ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. استون مارتین تنها ۱۵۵ خودروی Rapid E را تولید می‌:ند و با این اوصاف، بهترین گزینه برای تجربه آینده الکتریک استون مارتین، برقی کردن خودروهای قدیمی است. زمان آغاز پروژه برقی کردن خودرو‌های قدیمی استون مارتین نیز از سال ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد و هنوز خبری از قیمت آن نیست.

اولین خودرویی که در این برنامه برقی خواهد شد، استول مارتیل مدل DB6 MkII Volante ساخت سال ۱۹۷۰ است. عکس‌های بالا نیز یک نسخه برقی شده از این خودرو را نشان می‌دهد و نحوه شارژ خودرو نیز نمایش داده شده است. استون مارتین موتور خودروی Rapid E را به شکل چندین کاست ساخته که می‌تواند درون محفظه کاپوت و جعبه دنده این خودرو نصب شوند. این موتور کاملا برای این خودرو بهینه سازی شده و هیچ نیازی به تغییر در طراحی بخش‌های زیرین DB6 MkII Volnate وجود ندارد. همچنین برای نسخه‌های بعدی یک نمایشگر نیز درون خودرو نصب خواهد شد و غیر از این‌ها، تغییر بزرگ دیگری در این خودرو نخواهیم دید. این همچنین به این معناست که که اگر مالک خودرو از نتیجه راضی نبود، می‌تواند دوباره با پرداخت هزینه دیگری، خودروی خود را به شکل روز اول در آورد و موتور بنزینی را به کالبد این خودروی کلاسیک، برگرداند.

اینکه اصالت این خودروهای برقی شده همچنان حفظ شوند، از نکات مهم و حیاتی برای شرکت استون مارتین است. آن‌ها فکر می‌کنند که راه حل کاستی که برای جای دادن موتور برقی در این خودروها استفاده می‌شود، به مشتریان این اطمینان را می‌دهد که خودروی آن‌ها برای آینده نیز مشکلی نخواهد داشت و دارندگان این خودروها، هر زمان که بخواهند می‌توانند موتور بنزینی را به خودروی خود بازگردانده و اصالت محصول خود را حفظ کنند.

خودروهای تبدیل شده به برقی، موضوع جدیدی نیستند و چند وقتی است که شاهد این نوع اتومبیل‌ها هستیم.  هم مشتریان و هم شرکت‌های خودروسازی، تمرکز خود را روی این موضوع گذاشته‌اند که اتومبیل‌های کلاسیک را تبدیل به خودروهایی برقی کنند. شرکت‌هایی مثل پورشه، Range Rovers و فولکس واگن با خودروی ون بیتلز، این ایده را عملی کرده‌اند. شرکت جگوار نیز اخیرا اعلام کرد که قصد دارد نسخه‌های کاملا الکتریکی از خودروی قدیمی E-Type خود که متعلق به سال ۱۹۶۰ است را به فروش خواهد رساند. هرچه به آینده حمل و نقل الکتریکی نزدیک‌تر می‌شویم، خودروسازهای مختلف نیز راه‌های دیگری برای تبدیل کردن خودروهای محبوب به محصولات الکتریکی پیدا می‌کنند تا این محصولات نیز دوباره زنده شوند. استون مارتین در این مسیر جدیدترین شرکتی است که دست به چنین اقدامی می‌زند اما قطعا آخرین شرکت نخواهد بود.

منبع: TheVerge

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.